Despre povești spuse cu camera. Sau de ce un cadru frumos nu ține loc de inimă
O confesiune despre meserie, oameni și acele câteva lucruri mărunte care fac diferența dintre o filmare… și o poveste
În zilele noastre, toată lumea filmează.
Bunicile o imortalizează pe Fifi, cum dă din coadă, mămicile filmează copiii
cum împrăștie terciul pe masă, cei care iubesc manelele filmează, ați ghicit,
maneliști, iar adolescenții filmează... Ei bine, ei îndreaptă telefonul spre orice
mișcă, poate-poate iese „viral”. Să nu uităm de influenceri care, pătrunși de
propria importanță, se filmează pe ei înșiși, în timp ce îți explică, mai mult
sau mai puțin doct, ce înseamnă “conținut de calitate”.
Mda, știu că ați
dat ochii peste cap la treaba cu influencerii. Am făcut și eu la fel,
doar gândindu-mă la asta.
Altfel spus, cu filmările e o democrație audiovizuală totală. E atât de
”democrație”, încât e de-a dreptul anarhie.
Și totuși… ați
observat ceva? Cu cât lumea filmează mai mult, cu atât poveștile devin mai
puține.
Interesantă
ironie, nu? Să ai, peste tot, camere peste camere, care mai de care mai scumpă
și mai sofisticată, 4K, 6K, 8K, logaritmi și LUT-uri… și totuși să nu reușești
să spui nimic.
Cam nasol...
Motto: Gândiți, deci existăm.
Când toată lumea filmează, dar puțini spun ceva
Am filmat, în
viața mea de jurnalist, aproape tot ce se poate filma. De la știri din fabrici
de bere sau de conserve la conferințe de presă unde omul de pe scenă era atât
de conștient de propriul bull***t încât își era lui însuși antipatic.
Am filmat apoi inaugurări de școli, spitale, galerii de artă și centre culturale, cu regimentele de politicieni și sinecuriști sau soboarele de preoți aferente.
Nu
pot uita nici accidentele, soldate sau nu cu victime, unele atât de crunte că
nu puteai să ilustrezi aproape nimic cu imagini de la fața locului. Of, Doamne, ce întâmplări v-aș putea istorisi...
Dar da, de acord
cu voi: uneori o conferință de presă a unui anumit politician „pe val” era mai
greu de suportat decât relatarea despre un accident de elicopter sau un autobuz
spulberat de tren.
Un moment de onestitate
Ceva oarecum
diferit a fost perioada aceea în care am fost reporter și redactor la „Poliția în
Acțiune”, de la Prima TV. Vă vine a crede sau nu, acea emisiune era onestă
100%, de genul „ce vezi, aia e”, tot ceea ce ieșea "pe sticlă", cum spuneam noi, era pe deplin autentic.
Ok, am avut și norocul de o echipă extraordinară, cu Cristi, Sorin, Ruxandra și Mihaela, alături de care spuneam povești de viață, despre ticăloși și victime. În plus, ajunsesem să colaborez cu câțiva polițiști oarecum atipici, precum cel pe care-l porecleam, prietenește, Motanul, care ajunseseră să simtă sau, cel puțin, să înțeleagă ce înseamnă să spui o poveste la televizor despre ceva violent sau tragic.
Precum individul urmărit de toată poliția română, pe care
l-am filmat printr-o pădure, pe lângă Brașov, când a fost prins și arestat.
Sau despre tinerii care se nenoroceau cumpărând droguri în Ferentari, pe Aleea
Livezilor. Sau despre oamenii străzilor, care trăiau, ca în „Misterele
Parisului”, în subteranele din apropierea unora dintre cele mai impunătoare clădiri
din București.
Mda, a fost o
perioadă interesantă din viața mea de jurnalist.
Anii de presă: între adevăr, ipocrizie și nevoia de aer curat
Așadar, am început în fața camerei, ca reporter și prezentator de emisiuni, după care am ajuns și în spatele ei, ca redactor, editor video și, în cele din urmă, producător.
Bine, ca să respect adevărul istoric, mi-am început cariera jurnalistică la un ziar local, post-decembrist, ca fotoreporter, apoi am ajuns, în studenție, la radio și, în cele din urmă, în televiziune. Textul de față se referă doar la cariera mea din TV și producție video. Anii de radio au fost definitorii pentru devenirea mea ca jurnalist, radioul mi-a rămas la suflet. Însă este o altă poveste, pentru altă dată.
A fost frumos, a fost "cool", eram tineri și voiam să schimbăm lumea. Sentimentul acela că faci diferența, sentimentul acela că ești parte a unei echipe de elită, că faci ceva important... Îmi lipsesc acele trăiri, poate mai mult decât vreau să recunosc.
Revenind la filonul zicerii de față, n-a fost totul roz, la un moment dat, mai precis după vreo 15 ani de presă, mi-a ajuns la gât ipocrizia și degradarea morală pe care eram obligat să le suport doar ca să-mi fac meseria. Spre deosebire de unii dintre foștii colegi, am niște linii morale și etice peste care nu pot trece.
Așa că, cu puțin
noroc dar și o mică doză de nebunie, am urcat într-un avion cu destinația Miami
/ Florida. În fond, lăsam în urmă o carieră, în care ajunsesem să fiu respectat
profesional, ca să mă înham la ceva nou, exotic. Dar unde puteam s-o dau rău de tot, pe cealaltă parte a Pământului.
Însă a fost o mișcare bună.
A fost punctul de start într-o aventură interesantă care m-a
făcut să cutreier vreo jumătate de mapamond, filmând oameni în vacanță pentru
una dintre cele mai mari corporații de turism din lume. Nu-i dau numele, mastodontul
cu pricina n-are nevoie de reclama mea.
De la mayași la Monte Carlo: ani de filmat oameni în vacanță
Ajunsesem, la un
moment dat, să fiu invidiat de foștii colegi de televiziune de „acasă”. În
fond, umblam cu camera pe umăr printre piramidele mayașe din Mexic, Belize și
Honduras, după care traversam Atlanticul pentru niște croaziere care legau
Istanbulul, Izmirul și Marmarisul de Roma, Atena, Dubrovnik, Monte Carlo și
Barcelona.
Lăsam apoi în
urmă insulele Baleare și Canare ca să mă întorc în emisfera vestică, unde
filmam nunți și excursii turistice din nord, din St. John și Halifax (Canada),
coborând apoi prin New York, Rhode Island, Boston și Portland, până în Virginia, South
Carolina, Texas și apoi Caraibe.
Oh, da, Texas!
Locuri memorabile, mâncare bună, prieteni pe viață.
Oh, da,
Caraibele!
Bahamas, Bermuda, Grand Cayman, Jamaica, Mexic și Panama, apoi Puerto Rico și Insulele Virgine, britanice sau americane.
Asta, ca să enumăr doar ce-mi aduc aminte acum, când degetele îmi scriu aproape
singure aceste rânduri în timp ce, cu ochii minții, văd flashuri din insule
exotice, croaziere „tematice” (foștii mei colegi știu despre ce vorbesc, pe un
text public nu pot da detalii, ar trebui să fac blogul ăsta 18+), nunți și filmări din submarin sau subacvatice,
la scuba diving. Să nu uit de producțiile flamboiante, de tip Vegas, pe care le
filmam, cu camera pe umăr, pe scenă, sau de la distanță, cu PZT-urile, din
studio.
Da, le-am făcut aproape
pe toate.
Profesioniști și... „profesioniști”
Ok, poate a fost
cam extins ceea ce pare a fi un „curriculum vitae” ad-hoc, însă am scris
rândurile de mai sus ca să înțelegeți că
știu despre ce vorbesc. Și asta nu neapărat pentru că am o diplomă, de la cea mai veche universitate din România, în „Jurnalism și Comunicare”, cu o disertație pe „Fotografie și Fotojurnalism”,
ci pentru că am suficientă experiență profesională și de viață ca să pot să-mi
dau cu părerea.
Am văzut suficient de mulți așa-ziși profesioniști, chiar de prin televiziuni mari care, luați la bani mărunți, nu fac prea multe parale, dacă-mi iertați jocul de cuvinte. Cum s-ar spune, ca în viață; multă lume, puțini oameni.
Cunosc câțiva care, printr-un noroc chior sau doar pentru că au pe cine trebuie în locul potrivit, au reușit să-și care incompetența până aproape de pensie. Unii dintre ei, chiar până acolo. Ceea ce, să recunoaștem, e o performanță în sine. Asta în timp ce alții, buni sau chiar foarte buni, au ținut în spate sinecuriștii, beizadelele, nepoții și amantele celor de la butoane.
Asta-i viața!
Povestea nu este în scule
Așa că, după ani
și ani de interviuri, transmisiuni "în direct", talk-show-uri, camere, obiective, microfoane, redacții de știri, studiouri de producție video și filmări subacvatice, am ajuns la o concluzie
simplă: o poveste nu începe în cameră, ci în om.
La fel ca atunci
când fotografiez, imaginea o am mai întâi în minte și apoi pe senzor. Sau pe
film, în ultimul timp mă încearcă, din ce în ce mai des, nostalgia fotografiei
analogice. Da, fotografia digitală a fluidizat și a făcut procesul mult mai
rapid însă am senzația că s-a pierdut din poezia imaginii latente de pe film,
s-a pierdut din misterul developării în camera obscură, când imaginile
dobândeau viață în tasele cu substanțele de developare.
Sigur, tehnica
ajută. Dar tehnica fără un fir călăuzitor, care ține mai mult de suflet decât de
formule și algoritmi, e ca o masă de Crăciun fără cozonac: ai de toate, dar
lipsește ceva esențial, ceva cald, ceva care te ține la masă.
Adevărul e că orice poveste începe cu o idee. Sau cu un sentiment. Sau, mai bine zis, cu acel mic zvâc interior pe care îl simți când privești un om.
O mireasă care își mușcă buza în timp ce își aranjează voalul. Un director care
respiră un pic prea des înaintea prezentării ultimului bilanț, în fața
membrilor consiliului de administrație. Un copil care pășește pe scenă și trage
aer adânc, ca să prindă curaj.
Acolo e povestea,
în acel moment „înainte de moment”. În tensiunea care nu se vede pe
histogramă. Nu în ISO, diafragmă sau temperatura de culoare. Ori în gimbal,
macara sau, mai nou, dronă.
Ci în om. În
ochii și în inima lui.
Da, trebuie să
„vezi” acel moment și nu e greu, trebuie doar să-ți pese. Trebuie să te apropii
un pic, nu fizic, că nu filmăm endoscopii, ci emoțional. Să fii atent. Să fii
prezent. Să fii empatic.
Asta fac oamenii,
când sunt vii, își scapă adevărul printre gesturi mărunte.
Al șaselea simț
Și mai e ceva. Producțiile
bune, fie ele scurte, lungi, de știri, reclame, de nuntă, de corporație sau de
vacanță, nu sunt niciodată despre ceea ce filmezi, ci despre felul în care o
spui.
Pe de o parte, poți să filmezi o clădire de birouri, „boring as hell”, cum ar spune vorbitorii de engleză și să „scoți” o poveste nu digerabilă, ci chiar frumoasă.
Pe de altă parte, poți să filmezi o nuntă de vis și până și filmarea să fie o corvoadă.
Urmată de o altă corvoadă, un montaj lung cât o zi de post, sau mai multe zile
de post, la care trebuie să dai „pompe grele”, cum spuneam cândva, doar ca să-l
termini și să livrezi produsul finit unor miri pe care-i „ghicești” că nu vor
apuca două-trei aniversări.
Da, după ce
filmezi sute și sute de nunți, ca mine, ajungi să ai un al șaselea simț și în
privința asta. Poți spune, văzându-le comportamentul, văzându-le privirile,
mimica și limbajul trupului dacă cei doi vor deveni o familie sau sunt doar doi
oameni care au decis să-și legalizeze relația.
Jazzul editării și ritmul emoției
Revenind la
filonul poveștii de azi: diferența o face tărirea, ritmul. Respirația. Alternanța dintre
liniște și agitație, dintre mișcare și imobilitate.
Editarea nu e
chirurgie exactă, ci e o piesă de jazz. Lași loc când simți că trebuie să
fie liniște. Tai scurt când simți că povestea are nevoie de un brânci.
Improvizezi atunci când simți că lucrurile stagnează iar acea improvizație
poate crea ceva de neuitat.
E o curgere, nu
un tutorial. E o bucățică din viața cuiva, compactată în câteva minute sau câteva zeci
de minute. Dar fără să-și piardă sufletul.
Și, foarte
important, orice poveste, oricât de mică, are nevoie de un final, un moment în
care simți că inima se așază la loc. Că lucrurile s-au rotunjit. Că povestea
s-a închis, așa cum se trage ușa pe un coridor gol după ce ultimul invitat a
ieșit din sală.
Poate fi un
zâmbet ușor, o mână strânsă, o respirație eliberată sau o privire luminoasă.
Ca atunci când,
după ce am filmat o nuntă în Mexic și am făcut un „private screening” cu mirii,
amândoi au izbucnit în plâns. Mi s-a ridicat părul de pe brațe ca și cum aș fi
trăit un film de groază. Știți voi, momentul acela, ca un cadru super close-up
pe ochii victimei, în timp ce monstrul se apropie, din spate, într-un bokeh
care îți îngheață sângele în vene.
„Oare chiar atât
de rău am dat-o de gard, să-i fac pe amândoi să plângă?!”, mi-a trecut prin
cap.
Însă îmbrățișarea
lor, din secundele următoare, plus plicul, cu un bonus consistent, pe care mi
l-a băgat mirele în buzunar, m-au liniștit și m-au făcut să-mi dau seama că
motivul lacrimilor lor era cu totul altul.
A fost un moment
sublim!
Oamenii țin minte ce au simțit. Nu ce au văzut
Aici ar fi
momentul potrivit să dau un verdict, fără să-mi fie teamă prea mult că greșesc.
De fapt, marele secret al videografiei e acesta: oamenii nu țin minte cadrele,
țin minte ce i-ai făcut să simtă.
Am văzut o mulțime de videografi îndrăgostiți de obiectivele lor. De echipament, de grade Kelvin, de
tot ce e tehnic, exact și măsurabil. Am văzut fotografi care schimbau
obiectivele de la camere doar pentru „impresia artistică” și nu pentru că ar fi
fost nevoie. Mă rog, cine are ochi, vede.
Însă publicul nu
iubește „recele”. Publicul iubește „caldul”.
E un paradox interesant.
Ca videograf, dacă vrei să faci ceva cu adevărat memorabil, trebuie să înveți
să fii puțin... nevideograf. Să lași aparatul din mâna minții și să-l duci în
mâna inimii.
Și, dacă faci
asta, dacă filmezi cu „ochi buni”, cu empatie, cu suflet atent și cu răbdare, povestea
nu ți se mai ascunde niciodată. Se dă singură, se predă. Se arată.
Pentru că
poveștile adevărate nu se creează.
Ele… se simt.
A greși este omenește
Pot da și aici un
exemplu personal, când era să o "comit" rău, de tot, cu o greșeală aparent
minoră.
Filmam o nuntă în
Jamaica și chiar am muncit la ea. Cadre din hotelul scump în care s-a
organizat nunta, plimbări cu mirii pe plajă, o excursie prin pădurile de
mangrove de pe Black River, interviuri, înainte și după nuntă, muzică
romantică, potrivită pentru secvențele de B-roll.
Ce să mai, o
nebunie!
Chiar am editat
cu plăcere nunta aceea și am făcut-o și în timp record. Știți cum e, când ești pe "vibe", totul se leagă. Și se leagă, într-un mare fel! După care am
prezentat-o mirilor înainte de terminarea croazierei. Eram mândru de ceea ce
făcusem și mă așteptam la un „bonus” pe măsură.
Ei bine, aici a
venit „momentul poetic”, o eroare copilărească, de începător. Și, dacă mirilor
nu le-ar fi plăcut cum m-am purtat cu ei, cum am filmat și cum editat nunta,
m-ar fi dus poate la pierderea jobului. Sau chiar la plata unor daune morale,
oamenii erau americani și, se știe, au reflexul, exagerat uneori, de a-și
rezolva problemele de genul acesta în justiție.
Momentul poetic
Ca să nu vă mai
fierb mult: pe final, la ultimul capitol, am titrat „A Weeding to Remember” în
loc de „A Wedding to Remember”. Și, dintre toate locurile din lume, unde? În
Jamaica!
Pentru
nevorbitorii de engleză, trebuie să explic.
„Weed”, în
engleză, înseamnă „buruiană”. Dar, în jargon, înseamnă „marijuana”. Bănuiesc că
n-are rost să vă mai dau detalii, Jamaica fiind cunoscută pentru abundența și,
spun cunoscătorii, calitatea acestui produs de... relaxare.
Băi, frate!
Eram în broadcast
room-ul de pe vasul de croazieră când le-am prezentat previzionarea, mai aveam vreo două zile pe mare, până să ajungem înapoi în Galveston, Texas, portul de plecare. În
momentul în care titlul cu pricina a apărut pe ecran, l-am văzut pe mire cum
ridică din sprânceană iar mireasa cum zâmbește ca o școlăriță pusă pe șotii.
După care, uitându-se unul la altul, au izbucnit în râs. Dar un râs de-ăla, cu sughițuri. Eu, deja eram transpirat ca și cum abia ieșisem de sub
duș. Văzusem titlul, pe ecranul mare al televizorului pe care-l prezentam.
Omul a luat
telecomanda și a pus pauză, tocmai pe titlul cu pricina, lungindu-mi agonia.
După care camera fost zguduită iar de o repriză de râs. Care mă pocnea mai ceva
ca un boxer care-și face KO adversarul.
Într-un final, când au reușit să-și recapete respirația, au dat play și au urmărit și ultimul capitol din filmul nunții. Mi-au spus că le-a plăcut tare mult iar privirile le susțineau afirmațiile. Și, în timp ce-mi strecura plicul cu bonusul, mirele mi-a spus să fac ceva cu titlul ăla, că mama soacră nu-i împărtășește simțul umorului. După care m-a invitat la un whiskey, chestie pe care, de această dată, chiar dacă eram „la muncă”, n-am refuzat-o.
Aveam nevoie, credeți-mă!
Evident, când
le-am livrat DVD-urile cu nunta, le-am dat vreo duzină bonus, plus niște
chestii de prin Gift Shop, unde aveam o prietenă care-mi datora o favoare. Însă
și-n ziua de azi, când îmi aduc aminte de acel episod, cu nunta din Jamaica, mă
pufnește râsul. Dar mă face și să mă gândesc că, oricât ai fi de bun în
domeniul tău, o doză de modestie nu strică.
A fost, cu
adevărat, epic! Dar a fost bine că s-a terminat cu bine, putea fi o situație...
interesantă.
În loc de concluzie
În lumea noastră
perfect tehnologizată, toți avem camere, dar puțini avem „privire”. Zilele
acestea, puțini mai sunt care nu poartă un telefon mobil cu ei, așadar toți
putem filma. Însă nu toți înțelegem de ce filmăm. Sau pentru ce filmăm.
În plus, foarte
puțini își dau seama că diferența dintre o filmare și o poveste are aceeași
natură ca diferența dintre un manelist și un artist.
Unul lălăie note,
ca un câine călcat pe coadă și întinde pelteaua cu cât mai multe dedicații,
să-și acopere banii cheltuiți pe ultimul BMW. Sau să-și mai ia unul, există
oameni care nu au noțiunea de „destul”.
Celălalt transmite un mesaj viu, comunică metalingvistic, iar audiența, titrată
sau nu, simte.
Altfel spus, manelistul
face bani iar artistul și cei care-l privesc... pur și simplu simt că trăiesc.
Așa că, dacă ești
videograf și vrei ca oamenii să-și amintească ceea ce ai făcut, nu le da doar
imagini. Dă-le trăire. Dă-le adevăr. Dă-le ceea ce ne face oameni.
Restul e tehnică.
Și tehnica, spre bine sau spre rău, începe să fie tot mai accesibilă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu